BLOG - PODNIKÁNÍ
27.11.
2016

Jak můžeme změnit nebo zlepšit život našich klientů?

Kategorie: PODNIKÁNÍ | Autor: Kalman Horvát

Podnikání pro peníze je fajn. Podnikání pro radost a seberealizaci je taky fajn, ale mě to nestačí.
Pokud jste z podobného těsta jako já, tak pravděpodobně chcete skrze své podnikání způsobit pozitivní změnu v životě vašich klientů. Jak takovou změnu způsobíte?
 
Pojďme si nastínit konkrétní příklad:
 
Představte si, že jste majitelka farmaceutické firmy, která prodává za nízké ceny léky lidem s nemocí zvanou malárie. Na tuto nemoc ročně umírá podle statistik asi 500 000 lidí. Dodejme, že zcela zbytečně. Více než sto let umíme tuto nemoc účinně léčit.
 
Vy jako farmaceutická firma chcete způsobit změnu v životě nemocných lidí. Nesouhlasíte s tím, že lidé zbytečně umírají na nemoc, kterou umíte spolehlivě léčit.
 
Co uděláte? Jak tuto změnu způsobíte?
 
Je možné, že se rozhodnete uskutečnit tři následující kroky:
◦ v místech s největším výskytem malárie budeme dělat velkou plošnou zdravotní osvětu;
◦ budeme do nejchudších oblastí dodávat léky zdarma;
◦ do těchto oblastí dodáme více léků, aby se mohlo vyléčit více lidí.
 
Stejný nebo podobný přístup k naplnění antimalarické mise zvolily lidé z několika farmaceutických firem. Zní to neuvěřitelně, ale k žádné zjevné pozitivní změně nedošlo. Některé lidi neúspěch odradil jiní si znovu a znovu kladli tu samou otázku:
 
Jak můžeme zastavit to zbytečné utrpení a umírání?
 
Jaký přístup by jste v této bezvýchodné situaci zvolili vy? V podobné situaci se nacházíme i my podnikatelé. Máme produkt, který dokáže našim klientům významně zlepšit, zpříjemnit život a oni jej ani nekupují za příznivou cenu. Jsme naštvaní a zklamaní. Abychom mohli nepříznivou situaci zvrátit, musíme pochopit myšlení a cítění našeho klienta. V případě oněch farmaceutických firem je důležité pochopit mentální svět lidí s malárií.
 
Lidé s malárií ví, že jsou jim k dispozici lékaři i dostupné léky, ale přesto mnozí z nich lékaře nenavštíví. Proč? Protože je pro ně Malárie a s ní spojená smrt normální úkaz. Myslí si, že je součást života tak jako den a noc. Myslí si, že by neměli tento přirozený jev života měnit. Jejich přírodní léky nefungují a vyšší síly taky nepomáhají, což znamená, že proti tomu nemají bojovat.
 
S tímto novým pochopením se změnila strategie farmaceutických firem:
 
už nebudeme dělat velkou plošnou osvětu. Budeme mnohem více komunikovat s vůdci komunit, a skrze ně a s nimi budeme postupně měnit mentální přístup lidí ve vybraných oblastech.
 

Tento přístup dává větší smysl. Chudí lidé jsou spolu více spjatí a často žijí v komunitách. Tito lidé následují vůdce a autority kmene. V tento moment víme, že v některých oblastech k zjevným změnám opravdu dochází. 
 
Bohužel neexistuje spolehlivý návod, jak změnit život našim klientům, partnerům, našemu týmu nebo blízkým lidem. Víme ale, že důležitým nástrojem klíčem  je empatie. Empatie v podnikání je schopnost vidět a cítit svět druhých lidí a z této pozice z tohoto pochopení vhledu hledat účinné řešení.
 
Proč jsou v drogeriích DM na košících připevněné malé zvětšovací lupy? Vznikl tento neobvyklý nápad někde v kanceláři, anebo někdo z kompetentních a empatických lidí pozoroval zákazníky?
 
Proč Akademie léčivé výživy poskytuje svým studentům (budoucím výživovým poradcům) mimo jiné i kurzy finanční gramotnosti, kurzy praktického neagresivního podnikání?

NAPIŠTĚ NÁM SEZNAM VŠECH ČLÁNKŮ
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

MŮJ ROK 2017

V této zprávě chci zlehka monitorovat náš vzájemný vztah a vzájemnou důvěru. Také vás chci seznámit s plněním mé mise.…

JAK SE POHNOUT VPŘED?

Jak své podnikání posunout dopředu? Tak, že se začneme pohybovat dozadu.

JAK SE POHNOUT VPŘED?

Profesor Ledvinka mi na konzervatoři říkal: „Nejrychleji to nacvičíš, když to budeš hrát hodně pomalu." Fungovalo to…